Dagens väder | På TV idag Ekonomi & Finans | Teknik & IT | Resor | Golf | Sök en vara eller en tjänst | Tipsa oss | Skicka pressrelease

AtaMedia
| Svensk Företagsfakta |

Alzheimer-liknande sjukdom hos patienter med parkinson
Var tionde patient som får diagnosen Parkinsons sjukdom kan i själva verket ha en annan neurologisk sjukdom som mer liknar alzheimer än parkinson.
Det visar en ny svensk studie som baseras på prover av ryggmärgsvätska hos patienter i Umeå
__ANNONSER______________________
Gågata i Malmö. Nära två av tre svenskar tycker att det är en bra idé med bilfria gator.
Svenskarna vill ha bilfria gator – men inte förlora parkeringen
Sex av tio svenskar är positiva till bilfria gator – men samtidigt växer motståndet mot att ta bort parkeringsplatserna i innerstäderna. Det visar en ny Sifo-undersökning från bilförmedlaren Kvdbil.
Omvandlingen av Sveriges storstäder fortsätter i sommar. I Göteborg utreds ett bilfritt område innanför Vallgraven och i Malmö har biltrafik delvis förbjudits på Bergsgatan.
I Stockholm skulle ett totalförbud mot bensin- och dieselbilar – miljözon 3 – ha införts i de centrala delarna av staden redan i slutet av förra året, bland annat på Kungsgatan och Sveavägen. Miljözon 3 kommer dock inte att införas, efter att Länsstyrelsen nu har sagt nej till förslaget. Däremot kommer flera delar av Södermalm att få en så kallad stadsmiljözon där biltrafik förbjuds i sommar.
En del av åtstramningarna mot bilar i storstäderna är välkomna, visar Kvdbils undersökning. Nära två av tre (62 %) tycker att det är en bra idé med bilfria gator – nästan lika många som för två år sedan (68 %). Samtidigt möter andra åtgärder motstånd:
-
Knappt var fjärde (23 %) tycker att det är en bra idé att ersätta parkeringsplatser med cykel- eller gångbanor – en tydlig minskning från 31 procent förra året.
-
Fyra av fem (81 %) är negativa till att minska antalet parkeringsplatser.
-
I storstäderna har stödet för färre parkeringsplatser minskat kraftigt: från 18 procent till 12 procent på bara två år.
– Det är tydligt att många gillar tanken på bilfria zoner – så länge det inte påverkar möjligheten att parkera. När parkeringsplatserna blir färre upplever fler praktiska problem i vardagen, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Städerna går före – trots opinionen
I Stockholm försvinner i sommar biltrafiken från bland annat Nytorget på Södermalm, som blir en permanent stadsmiljözon med gågator, uteserveringar och planteringar. I Göteborg finns politiska mål om en bilfri innerstad till 2035, där platser som Kungstorget och Tredje Långgatan redan har pekats ut. Och i Malmö är det sedan april förbjudet att köra bil nattetid på Bergsgatan – där hastighetsgränsen redan har sänkts.
– Många av de här förändringarna syftar till att skapa trivsammare och tryggare stadsmiljöer, men samtidigt måste de genomföras med förståelse för att bilen fortfarande spelar en viktig roll i många människors liv, säger Daniel Odsberg.
Källa: Kvdbil


