top of page

NYHETER                                                                                                                       Kommentera artikel Skicka nyheter/pressrelease

__ANNONSER______________________

 

 

Gågata i Malmö. Nära två av tre svenskar tycker att det är en bra idé med bilfria gator.

 

Svenskarna vill ha bilfria gator – men inte förlora parkeringen

Sex av tio svenskar är positiva till bilfria gator – men samtidigt växer motståndet mot att ta bort parkeringsplatserna i innerstäderna. Det visar en ny Sifo-undersökning från bilförmedlaren Kvdbil.

Omvandlingen av Sveriges storstäder fortsätter i sommar. I Göteborg utreds ett bilfritt område innanför Vallgraven och i Malmö har biltrafik delvis förbjudits på Bergsgatan.

I Stockholm skulle ett totalförbud mot bensin- och dieselbilar – miljözon 3 – ha införts i de centrala delarna av staden redan i slutet av förra året, bland annat på Kungsgatan och Sveavägen. Miljözon 3 kommer dock inte att införas, efter att Länsstyrelsen nu har sagt nej till förslaget. Däremot kommer flera delar av Södermalm att få en så kallad stadsmiljözon där biltrafik förbjuds i sommar.

En del av åtstramningarna mot bilar i storstäderna är välkomna, visar Kvdbils undersökning. Nära två av tre (62 %) tycker att det är en bra idé med bilfria gator – nästan lika många som för två år sedan (68 %). Samtidigt möter andra åtgärder motstånd:

  • Knappt var fjärde (23 %) tycker att det är en bra idé att ersätta parkeringsplatser med cykel- eller gångbanor – en tydlig minskning från 31 procent förra året.

  • Fyra av fem (81 %) är negativa till att minska antalet parkeringsplatser.

  • I storstäderna har stödet för färre parkeringsplatser minskat kraftigt: från 18 procent till 12 procent på bara två år.

– Det är tydligt att många gillar tanken på bilfria zoner – så länge det inte påverkar möjligheten att parkera. När parkeringsplatserna blir färre upplever fler praktiska problem i vardagen, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Städerna går före – trots opinionen

I Stockholm försvinner i sommar biltrafiken från bland annat Nytorget på Södermalm, som blir en permanent stadsmiljözon med gågator, uteserveringar och planteringar. I Göteborg finns politiska mål om en bilfri innerstad till 2035, där platser som Kungstorget och Tredje Långgatan redan har pekats ut. Och i Malmö är det sedan april förbjudet att köra bil nattetid på Bergsgatan – där hastighetsgränsen redan har sänkts.

– Många av de här förändringarna syftar till att skapa trivsammare och tryggare stadsmiljöer, men samtidigt måste de genomföras med förståelse för att bilen fortfarande spelar en viktig roll i många människors liv, säger Daniel Odsberg.

Källa: Kvdbil

bilfria.jpg
ata logo.jpg
ata logo 2.jpg
scania front.jpg
ss front.jpg
autoliv front.jpg
svealandstrafiken front.jpg
tåg i bergslagen front.jpg
nrc front.jpg
sj front.jpg
hedinbil.jpg
norwegian.jpg

Copyright 2015-2025 ATA Media  |  Box 2594  |  116 74 Stockholm  |  info@atagruppen.se                                                                                   

Användarvillkor - Det är inte tillåtet att kopiera, modifiera, distribuera eller publicera innehåll från atagruppen.se utan tillstånd. För eget personligt bruk är det dock tillåtet att ladda ner, kopiera och spara information från ATA Media.

Integritetspolicy - ATA Media förbinder sig att respektera och skydda Dina personuppgifter och Din personliga integritet i

enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer.

bottom of page