NYHETER                                                                                                                        Kommentera artikel Skicka nyheter/pressrelease

Rizana Mustedanagic.jpg

 

 

Rizana Mustedanagic påbörjar sin permanenta roll i januari 2022

 

Rizana Mustedanagic blir ny chef för arbete och välfärd i Växjö

 

Rekryteringen av ny förvaltningschef på förvaltningen för arbete och välfärd är nu klar. Det blir Rizana Mustedanagic som idag är tillförordnad förvaltningschef på förvaltningen, och som tidigare var chef för förvaltningens avdelning Vuxna. 

- Jag har varit stolt medarbetare, ledare och chef på arbete och välfärd i flera år och jag ser tjänsten som förvaltningschef som en fantastisk möjlighet att fortsätta utveckla socialtjänsten och bidra till samhällsutvecklingen tillsammans med medarbetarna, säger Rizana Mustedanagic.

Rizana Mustedanagic som tidigare också haft flera olika chefstjänster inom Växjö kommun, börjar sin permanenta roll måndagen 24 januari 2022.

- Det känns väldigt bra att det är Rizana som kommer att fortsätta utvecklingen av vårt framgångsrika arbete inom arbete och välfärd. Hon är mycket kunnig och engagerad i våra frågor och har nu efter en gedigen rekryteringsprocess visat sig vara den som är det självklara valet, säger Pernilla Tornéus (M), ordförande i nämnden för arbete och välfärd.

- Rizana har en gedigen kunskap om området och erfarenhet av både styrning och förändringsledning inom ett område som ställer stora krav på chef. Förutom det finns hela tiden ett stort samhällsintresse och även en förståelse för dynamiken kring affärstänk och politik, säger Monica Skagne, kommunchef.

Om förvaltningen arbete och välfärd


Nämnden för arbete och välfärd och dess förvaltning ansvarar för områdena arbetsmarknad och sysselsättning, försörjningsstöd, vuxenutbildning, integration, individ- och familjeomsorg samt familjerätt.

 

Arbete och välfärd ansvarar även för sysselsättning, stöd och boende för personer med psykisk funktionsnedsättning. Inom ansvarsområdet finns också budget- och skuldrådgivning samt alkoholhandläggning. På förvaltningen arbetar cirka 1100 personer.

malin krantz.jpg

 

 

Malin Krantz, kommundirektör i Uddevalla kommun

 

Malin Krantz har nu tillträtt som kommundirektör i Uddevalla

Nu har Malin Krantz tillträtt som Uddevallas nya kommundirektör. Malin kommer senast från Lilla Edets kommun men hon känner Uddevalla väl efter att ha varit vår socialchef under åren 2016 - 2019.
 

- Jag tycker om Uddevalla kommun och människorna här och ser framemot mitt uppdrag. Uddevalla är en kommun som utvecklas och det ska bli roligt att leda arbetet för framtidens Uddevalla, säger Malin Krantz.

 

- Min främsta uppgift nu är att få grepp om vad som är på gång och vilka olika förväntningar som finns. Det är viktigt att jag lär känna organisationen, våra kommunala bolag, näringsliv och samverkansparter, säger Malin Krantz.

Lång erfarenhet av ledarskap i politiskt styrda organisationer

Uddevallas nya kommundirektör har flera års erfarenhet av att leda politiskt styrda organisationer. Innan Malin Krantz kom till Uddevalla år 2016 var hon socialchef och ekonomichef på socialförvaltningen i Falkenbergs kommun under sammanlagt sju år. Före tiden i Falkenberg har hon ett förflutet som verksamhetscontroller i Varbergs kommun och som förvaltningsekonom i Tanums kommun. Sammantaget har Malin Krantz 20 års arbetslivserfarenhet från olika kommunala verksamheter.

pernilla nevsten.jpg

 

 

Ny VD för Ängelholmslokaler

 

Pernilla Nevsten blir Vd för Ängelholmslokaler

  

Under 2021 har tidigare kommundirektör Lilian Eriksson haft ett tidsbegränsat uppdrag som VD för det kommunala bostadsbolaget Ängelholmslokaler. Nu är rekryteringen av hennes efterträdare klar. Det blir Pernilla Nevsten, nuvarande fastighetschef på Lunds kommun, som ska leda och utveckla Ängelholmslokaler i framtiden.

Ängelholmslokalers styrelse har beslutat att utse Pernilla Nevsten till ny vd för Ängelholmslokaler, bolaget som förvaltar och utvecklar lokaler för kommunens egna verksamheter. Pernilla Nevsten tillträder som Ängelholmslokalers VD från och med den 1 april 2022.

- Efter en noggrann rekryteringsprocess har vi enats om att anställa Pernilla Nevsten som bolagets nya VD. Förutom att Pernilla uppfyller alla formella krav beträffande erfarenheter och utbildning är hon dedikerad uppgiften att förbättra och utveckla verksamheternas fastigheter i vår kommun, berättar Åsa Herbst, styrelseordförande i Ängelholmslokaler.


- Ängelholmslokaler är ett spännande bolag som både har fokus på att utveckla det befintliga fastighetsbeståndet, med de kommunala verksamheternas behov i fokus, och bygger nytt för framtiden. Det känns otroligt roligt att ha fått förtroendet att leda detta arbete vidare, avslutar Pernilla Nevsten.

mats norberg.jpg

 

 

Ny VD för Swerock

 

Mats Norberg är ny VD för Swerock Norden från årsskiftet

Mats Norberg är ny VD på Swerock Norden från årsskiftet. Han kommer närmast från NCC där han haft flera olika roller, den senaste som divisionschef med ansvar för grundläggningsverksamheten i Norden.

Mats Norberg har under hösten satt sig in i Swerocks verksamhet för att med full kraft nu ta över som verkställande direktör i det nybildade Swerock Norden AB från den 1 januari 2022.

– Jag hoppas kunna bidra med mina erfarenheter när vi nu tar nästa steg i utvecklingen av Swerock för att skapa verklig nytta av att vi är en stor nordisk aktör, säger han och framhåller att det nordiska perspektivet är en av hjärtefrågorna.

Swerock, en av nordens största leverantörer av material och tjänster till bygg- och anläggningsbranschen, får en VD som uppskattar struktur, ordning och reda och gillar inte att ”skjuta från höften”. Mats Norberg är civilingenjör och har även studerat företagsekonomi vid Uppsala universitet och lockas av kombinationen ledarskap och ekonomiskt ansvar i VD-rollen.

En viktig fråga för hela Peabkoncernen framöver gäller hållbarhet. Mats Norberg menar att utmaningarna är både svåra och många.

– Swerock ska fortsätta att ligga i framkant och driva på utvecklingen, men det är många parametrar och beroenden som man behöver förstå och beakta, säger han. Swerock verkar i en del av byggbranschen som har stora möjligheter att göra skillnad, och det ska vi förstås göra. Vi har också ett ansvar att förklara för omvärlden vad vi gör och hur vi kan hjälpa andra delar av branschen att göra klimatkloka val.

Mats Norberg hoppas att offentliga upphandlare och större kunder börjar ställa skarpare krav på de råvaror och produkter de köper.

– Här har Swerock redan både ECO-Betong och ECO-Ballast. Det är en bra grund för fortsatt utveckling.

Under höstens förberedelser har Mats Norberg fått ett mycket gott intryck av Swerocks personalstyrka.

– Överallt har jag mötts av trevliga kollegor som besitter enormt mycket kunskap och en väldig yrkesstolthet. Det känns både tryggt och glädjande. Med rätt människor och en väl utarbetad plan kan vi lyckas med vad som helst.

Niclas Winkvist, styrelseordförande i Swerock Norden AB, är nöjd med valet av Mats Norberg som efterträdare till Karl-Gunnar Karlsson på VD-posten.

– Mats Norberg har bred erfarenhet från branschen och har arbetat i flera ledande roller, bland annat inom beläggning och mark. Det kommer att vara av stort värde för Swerocks framtid.

Mats Norberg leder den nordiska verksamheten tillsammans med ansvariga i respektive land:

Stefan Axelsson, Swerock i Sverige
Juha Arvola, Swerock i Finland
Joar Caspersen, Swerock i Norge

ulrika k jansson.jpg

 

 

Ny kommundirektör i Karlstad

 

Ulrika K Jansson - ny kommundirektör för Karlstads kommun

  

Kommunstyrelsen har beslutat att utse Ulrika K Jansson till ny kommundirektör för Karlstads kommun. Hon efterträder Ulf Nyqvist som vill avsluta sitt uppdrag under våren 2022 för att senare gå i pension.

Ulrika K Jansson är idag kommundirektör i Enköpings kommun och har en bred kommunal erfarenhet. Hon har tidigare bland annat arbetat som programdirektör samhällsbyggnad i Örebro kommun och som planchef i Arboga kommun. Hon tillträder sin tjänst 1 april 2022.

- Jag ser verkligen fram emot mitt nya uppdrag, säger Ulrika K Jansson. Jag har ofta varit i Karlstad och det är en fantastiskt vacker stad. Jag har en mycket positiv bild av kommunen och det ska bli spännande att få vara med och driva utvecklingen här.

- Jag hälsar Ulrika varmt välkommen till Karlstads kommun. Hon har värdefull erfarenhet från andra stora kommuner och hennes starka utvecklingsdriv och goda ledarskap kommer få stor betydelse för oss framöver, säger Per-Samuel Nisser, ordförande i kommunstyrelsen i en kommentar.

Ett rekryteringsföretag har bidragit i rekryteringsarbetet och efter deras urvalsprocess med bland annat tester och djupintervjuer gick två kandidater vidare till slutintervjuer med fyra intervjugrupper. Företrädare för kommunstyrelsen, kommunledningskontoret, förvaltningsdirektörs/vd-gruppen och de fackliga organisationerna var efter intervjuerna eniga om att rekommendera Ulrika till uppdraget.

Ulrika K Jansson bor med sin familj strax utanför Örebro. Hon är född 1979 och är utbildad i fysisk planering till planeringsarkitekt vid Högskolan i Kalmar.

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg

__ANNONSER______________________

huddingestal.gif
santasalo.gif
jehander.jpg
sbs.jpg
hyrex.gif
eldon.gif
gentekniknamnden2.jpg
noxor.jpg
autolivfront.jpg
structor.jpg
kornetsakustik.jpg
incert.jpg
outlander.jpg
hedinbil.jpg
kylservice.jpg
norwegian.jpg
sv3.jpg
st erik försäkring.jpg