top of page

NYHETER                                                                                                                      Kommentera artikel Skicka nyheter/pressrelease

__ANNONSER______________________

 

Foto: Mostphotos

Oklara regler på växande marknad för privata elsparkcyklar

Användningen av privatägda eldrivna enpersonsfordon har ökat kraftigt de senaste åren. De ger flexibla transportlösningar, men informationen om fordonen och hur de får framföras brister. Med en ökad användning har också antalet olyckor med elsparkcyklar ökat, inte minst bland barn och unga. Efter en kartläggning av området understryker Trafikanalys behovet av tydligare information.

Utbudet av eldrivna enpersonsfordon, så som elsparkcyklar, är omfattande, och de tekniska egenskaperna varierar avsevärt. Trafikanalys kartläggning visar att återförsäljare ofta har bristfällig information om de eldrivna enpersonsfordon de säljer. Bland användarna finns en stor osäkerhet och brist på kunskap om lagar och regler för de fordon de äger och använder. Dessutom uppfattas information om regler från myndigheter ofta som otydlig. Det kan leda till missuppfattningar hos användarna om vad som gäller för fordonen och de riskerar att bryta mot trafikregler och andra regler utan att vara medvetna om det.

Enligt gällande regler får elsparkcyklar framföras enligt samma villkor som cyklar, förutsatt att de inte överstiger en hastighet av högst 20 km/h och har en effekt på högst 250 watt. Överskrids dessa gränser gäller andra fordonsregler, elsparkcykeln kan t.ex. då betraktas som en moped. Av de användare som ingick i vår undersökning hade majoriteten en elsparkcykel som är att betrakta som en moped. Det var också relativt vanligt att barn under 15 år använder dessa fordon, vilket de saknar behörighet för.

Samtidigt har olyckorna med elsparkcyklar ökat, också bland barn och unga. Vid minst fyra av tio olyckor med elsparkcyklar 2023 bedömer Trafikanalys att en privatägd elsparkcykel var inblandad.

- Vår analys visar att det är angeläget med en tydlig och myndighetsgemensam information till allmänhet och återförsäljare. Den behöver, på ett bättre sätt än idag, beskriva vilka regler som gäller för eldrivna enpersonsfordon och konsekvenserna av att inte följa regelverket, säger Hans Lindh ten Berg, projektledare, Trafikanalys.

Det är även relativt få användare som känner till trafikförsäkringsplikten för vissa eldrivna enpersonsfordon, som infördes i slutet av 2023. Eftersom lagstiftningen på området uppfattas som otydlig har försäkringsbolagen ibland svårt att fastställa fordonstypen som ska försäkras; är elsparkcykeln juridiskt sett en cykel, moped eller motorcykel? Trafikanalys ser därför ett behov av att följa upp konsekvenserna av den nyligen införda trafikförsäkringsplikten för dessa fordon.

Källa: Trafikanalys

sparkcykel.jpg
ata logo.jpg
ata logo 2.jpg
scania front.jpg
ss front.jpg
autoliv front.jpg
svealandstrafiken front.jpg
tåg i bergslagen front.jpg
nrc front.jpg
sj front.jpg
hedinbil.jpg
norwegian.jpg

Copyright 2015-2024 ATA Media  |  Box 1605  |  1114 79 Stockholm  |  info@atagruppen.se                                                                                   

Användarvillkor - Det är inte tillåtet att kopiera, modifiera, distribuera eller publicera innehåll från atagruppen.se utan tillstånd. För eget personligt bruk är det dock tillåtet att ladda ner, kopiera och spara information från ATA Media.

Integritetspolicy - ATA Media förbinder sig att respektera och skydda Dina personuppgifter och Din personliga integritet i

enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer.

bottom of page