top of page

NYHETER                                                                                                                      Kommentera artikel  |  Skicka nyheter/pressrelease

__ANNONSER______________________

fuskåkare.jpg

Fuskåkande skapar irritation och otrygghet i kollektivtrafiken

En klar majoritet av de tillfrågade i en ny mätning anser att fuskåkande med kollektivtrafiken är irriterande och borde stävjas med fler biljettkontroller. Mätningen visar också att viljan att betala för en bibehållen och fungerande kollektivtrafik skulle kunna vara en lösning på många regioners ansträngda ekonomiska läge.

Detta är två av de primära slutsatserna i den senaste attitydundersökningen från Transdev Sverige som regelbundet ställer frågor om kollektivtrafiken till svenska folket.

- Det råder ingen tvekan om att de flesta vill ha en tillgänglig och pålitlig kollektivtrafik och de verkar dessutom vara beredda att betala för det. Det kommer dock att krävas en portion politiskt ledarskap att argumentera för skatte- och/eller avgiftshöjningar i kollektivtrafiken för att driva igenom något sådant, säger Stefan Johansson, pressansvarig på Transdev Sverige i en kommentar.

Fuskåkandet är något som kostar trafikhuvudmän och operatörer åtskilliga miljoner kronor varje år. Det är dessutom något som bidrar till ökad otrygghet och irritation hos de resenärer som betalar för sig. Hur ofta man struntar i att betala för sig varierar dock en del beroende på var i landet man bor. Störst andel som struntar att betala för sig, antingen regelbundet eller ibland, finns i Västra götalandsregionen medan det omvänt finns minst fuskåkande i Västerbotten och Norrbotten.

- Att fuskåkande verkligen är något som berör visar undersökningen tydligt då det finns en väldigt stor acceptans för utökade biljettkontroller bland de tillfrågade, förklarar Stefan Johansson.

Transdev Sverige mäter regelbundet människors inställning till att resa med kollektivtrafiken för att se hur nya utmaningar och händelser i vår omvärld påverkar vårt resande. Undersökningen är genomförd i januari 2024 med 1000 respondenter. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen sett till ålder, kön och region.

Källa: Transdev Sverige

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg
huddingestal.gif
santasalo.gif
jehander.jpg
sbs.jpg
hyrex.gif
eldon.gif
gentekniknamnden2.jpg
noxor.jpg
autolivfront.jpg
structor.jpg
kornetsakustik.jpg
incert.jpg
outlander.jpg
hedinbil.jpg
kylservice.jpg
norwegian.jpg
st erik försäkring.jpg
byggelit.jpg
bottom of page