top of page

NYHETER                                                                                                                      Kommentera artikel  |  Skicka nyheter/pressrelease

__ANNONSER______________________

 

Undvik dricksdilemmat: här är länderna där du kan hoppa över dricksen

Ska man dricksa? Hur mycket? Och vad händer om man låter bli? För många svenska resenärer kan dricksen vara en källa till förvirring - något som bekräftas i en ny undersökning från hotell- och resesöksajten momondo. En majoritet av svenska resenärer, 57 procent, uppger att de känt sig osäkra kring hur man ska hantera dricks utomlands.

Framför allt är det de yngre generationerna som känner sig osäkra. 64 procent av Millennials (27-42 år) och 55 procent av Generation Z (18-26 år) uppger att de är förvirrade kring drickskultur när de reser, jämfört med 48 procent av de mellan 59-77 år. Även kön spelar roll: enligt undersökningen tenderar kvinnor att känna större osäkerhet än män i dricksfrågan.

– För många blir dricksfrågan ett onödigt stressmoment på resan. Det handlar inte bara om att räkna ut rätt belopp - det väcker också frågor om vad som är förväntat, artigt eller rentav oartigt. Ibland kan så små saker som att slippa tänka på dricks göra stor skillnad för helhetsupplevelsen, säger Julie Astrid Thomsen.

Länder där du kan lämna plånboken ifred

Kutymen runt dricks varierar stort mellan olika länder. I vissa kulturer är det närmast en självklarhet att lägga till 10-20 procent på notan - medan det i andra länder kan vara helt onödigt, eller till och med opassande.

Här är fem destinationer där dricks inte är en del av vardagen:

  • Japan - Att ge dricks anses ofta oartigt. Service är en integrerad del av yrkesstoltheten, inte något som ska belönas extra.*

  • Danmark - Serviceavgift är ofta redan inkluderad i priset, och ytterligare dricks förväntas sällan. Det är därför valfritt om man vill avrunda notan uppåt eller inte.**

  • Nya Zeeland - Här är dricks varken norm eller nödvändigt - men kan ges vid exceptionell service.***

  • Kina - I många sammanhang är dricks ovanligt, även om västerländska vanor förekommer i turisttäta områden.****

  • Spanien - Dricks är i regel frivilligt i Spanien, med några få undantag, och det är inte särskilt vanligt att ge dricks inom servicebranschen.*

*https://www.kayak.com/news/guide-to-tipping-when-traveling/


**https://www.visitnordic.com/en/article/tipping-in-denmark


***https://www.discovernewzealand.com/faq/category/tipping-in-new-zealand-id-20


****https://www.cathaypacific.com/cx/en_ID/inspiration/travel/tipping-in-china.html

Om momondos undersökning:

Om inget annat anges baseras samtliga siffror på en onlineundersökning genomförd av The Ripple Effect på uppdrag av WALR. Totalt deltog 1 029 svenska vuxna som planerar att resa inom de kommande tre åren.

 

Fältarbetet genomfördes mellan den 21 mars och 24 mars 2025. Undersökningen genomfördes online. Resultaten har vägts och är representativa för den vuxna befolkningen i Sverige (18 år och uppåt).

Källa: Momondo

dricks.jpg
ata logo.jpg
ata logo 2.jpg
conform.jpg
neoe.gif
uneprodukter.jpg
trygga tak.jpg
gentekniknamnden2.jpg
lip.gif
komfovent.gif
autoliv front.jpg
structor.jpg
jeven.gif
vattenfall.gif
paroc.jpg
byggelit.jpg
bvm.gif
dala cement.gif
granitor.jpg

Copyright 2015-2025 ATA Media  |  Box 2594  |  116 74 Stockholm  |  info@atagruppen.se                                                                                   

Användarvillkor - Det är inte tillåtet att kopiera, modifiera, distribuera eller publicera innehåll från atagruppen.se utan tillstånd. För eget personligt bruk är det dock tillåtet att ladda ner, kopiera och spara information från ATA Media.

Integritetspolicy - ATA Media förbinder sig att respektera och skydda Dina personuppgifter och Din personliga integritet i

enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer.

bottom of page