Dagens väder | På TV idag Ekonomi & Finans | Teknik & IT | Resor | Golf | Sök en vara eller en tjänst | Tipsa oss | Skicka pressrelease

AtaMedia
| Svensk Företagsfakta |

Fetma nu vanligaste riskfaktorn hos vuxna med hjärtinfarkt
Obesitas (fetma) har gått om rökning som den vanligaste riskfaktorn hos vuxna i åldrarna 18–59
år som drabbas av hjärtinfarkt i Sverige
NYHETER KOMMUN & FÖRVALTNING Kommentera artikel | Skicka nyheter/pressrelease

Visit Blekinges nya satsning ska attrahera och engagera unga – både Blekingebor och framtida besökare.
Ny satsning för unga – tillsammans bygger vi framtidens Blekinge
Visit Blekinge lanserar en treårig satsning för att göra Blekinge mer attraktivt för unga i åldern 15–29 år. Genom affärsutveckling, kommunikation och samverkan ska ungas perspektiv stärkas, och fler se Blekinge som en plats att leva, besöka och utvecklas i. Satsningen finansieras av Regional utveckling på Region Blekinge och genomförs i nära samarbete med näringsliv, kommuner och föreningsliv.
Nu startar Visit Blekinge ett treårigt utvecklingsuppdrag med fokus på att attrahera och engagera unga – både Blekingebor och framtida besökare – genom smart kommunikation, upplevelseutveckling och samverkan.
Med ett särskilt fokus på målgruppen 15–29 år ska insatserna bidra till att fler unga får upp ögonen för Blekinge som en plats att besöka, bo på och utvecklas i. Det handlar om att stötta besöksnäringen att forma relevanta upplevelser, stärka det lokala engagemanget och väcka stolthet.
- Många unga har redan en stark relation till Blekinge, men vi behöver bli bättre på att lyssna in deras perspektiv och skapa innehåll, kommunikation och upplevelser på deras villkor. Den här satsningen är både en investering i platsens framtid och i ungas möjlighet att vara med och forma den, säger Fredrik Jenfjord, vd för Visit Blekinge.
Vi gör detta tillsammans
Att unga väljer Blekinge för studier, jobb eller fritid är avgörande för länets framtid. Därför vill Visit Blekinge engagera hela regionens besöksnäring, kommuner och föreningsliv. Alla som jobbar med unga, platsmarknadsföring eller samhällsutveckling och unga själva kan vara viktiga bärare av initiativet, och det finns många möjligheter att delta, påverka och sprida budskapet.
- Med denna satsning tar vi nästa steg för att göra Blekinge mer levande och attraktivt för unga. Genom att investera i besöksnäringen bygger vi en framtid där fler väljer att bo, verka och besöka vår region. Detta möjliggörs tack vare den gemensamma satsning som vi i styret – Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna – gör för att stärka de unga, utveckla besöksnäringen och öka hela Blekinges tillgänglighet, säger Fredrik Thomasson, styrelseordförande för Visit Blekinge.
Fakta om uppdraget
• Uppdragets löptid: augusti 2025 – december 2027
• Finansiär: Region Blekinge
• Budget: 7 miljoner kronor
• Huvudområden: kompetensutveckling, affärsutveckling, kommunikation och upplevelseutveckling
• Målgrupp: unga 15–29 år, särskilt Generation Z


__ANNONSER___________________