top of page

NYHETER                                                                                                                     Kommentera artikel  |  Skicka nyheter/pressrelease

__ANNONSER______________________

begagnat.jpg

MRFs Klaus Silfvenius summerar året som gått med fokus på begagnathandeln. Siffrorna för 2023 visar på en jämn nivå jämfört tidigare år men för 2024 finns det vissa orosmoln för våra medlemsföretag att ta hänsyn till.

Begagnathandeln håller ställningarna

Nybil


På nybilssidan ser det mesta ut som tidigare, volymen blev lite lägre 2023 än snittet de senaste 5 åren. Vi landar på 289 827 bilar. Vilket är en ökning på ca 0,5% jämfört med 2022 men jämfört med snittet för de senaste 5 åren (2018-2022) så är det -9,5% och med 10 årssnittet (2013-2022) är det -11,7%.

Bland nybilar 2023 var Tesla Model Y, den vanligaste bilmodellen, följd av Volvo XC40, Volvo XC60, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Kia Niro, Toyota Corolla, Toyota RAV4, Volvo V60 och Kia Sportage. Det är en stor förändring av den traditionella bilden som tidigare varit Volvo på första plats följd av Volkswagen.

– En tydlig signal är att första, fjärde och femte platsen tas av rena elbilar säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF. Det kan se annorlunda ut framåt då den tydliga trenden med stigande andelen elbilar i försäljningen har brutits. Även Mobility Swedens prognos för 2024 signalerar att andelen elbilar i den gemensamma orderboken nu bara är 25%.

Begagnat


Tittar vi på begagnatförsäljningen så har den ökat med 4,3% jämfört med 2022. Bilhandlarna som bara säljer begagnat ökade sin försäljning med 3,9% medan begagnathandeln från de som även har nybilar endast ökade med 1,6%. Vad som kan vara oroande är att handeln från det som inte klassas som bilhandel ökar med 7,8%,

Hela prognosen för 2024 bedöms av Mobility Sweden till totalt 240 000. Nu när produktionen i bilfabrikerna kommit i kapp och leveranstiderna är normala så bedöms det som kunderna kommer hålla hårt i plånboken det kommande året, en utmaning för branschen.

– Begagnatförsäljningen fortsätter i bra takt, fortsätter Klaus Silfvenius. 1,2 miljoner bilar bytte ägare och överträffar precis år 2022, endast 0,4% skiljer. Den vanligaste bilmodellen i den totala begagnathandeln är Volvo V70, följd av Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Volvo V60 och Volvo XC60.

Under året har vi sett en omfattande export. Som helhet har 104 488 bilar (0-120 månader) exporterats och största märken var Volkswagen följda av Volvo, Audi, BMW och Mercedes-Benz.

Lätta lastbilar


För lätta lastbilar går det riktigt bra, registreringarna för året landar på 43 703, + 27% jämfört med 2022. Vi kan vänta oss att större delen av 2024 blir bra då orderböckerna är välfyllda och det finns volymer att leverera redan nu. Andelen elektriska lätta lastbilar har tagit fart och nådde 20%.

Tunga lastbilar


Även när det gäller tunga lastbilar, de över 16 ton så rasslade det till i registreringarna på slutet och branschen fick ut hela 6 620 st under 2023 vilket var ett ordentligt steg upp från prognosen. Det var en ökning från 2022 med 21%.

Källa: MRF

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg
scania front.jpg
ss front.jpg
autoliv front.jpg
svealandstrafiken front.jpg
tåg i bergslagen front.jpg
nrc front.jpg
sj front.jpg
hedinbil.jpg
norwegian.jpg
bottom of page