top of page

NYHETER                                                                                                                                      Kommentera artikel  |  Skicka 

__ANNONSER______________________

banavgift.jpg

En klokare banavgift krävs för att rädda klimatsmarta transporter

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att se över nivåerna och beräkningsgrunderna för banavgifter i det statliga järnvägsnätet – ett beslut som Norra Skog välkomnar. De höga banavgifterna har länge varit en tung belastning för skogsindustrins tågtransporter.

– Det är ett steg i rätt riktning. Dagens system missgynnar klimatsmarta transporter och slår särskilt hårt mot oss i skogsbranschen som verkar i glesbygd med långa transportavstånd, säger Patrik Jonsson, chef för Skog & Virke på Norra Skog.

Banavgifterna för tunga godståg har ökat successivt och är nu bland de högsta i Europa, enligt EU-kommissionens senaste rapport. Samtidigt har differentieringen av avgifterna – till exempel lägre kostnad för nattkörning eller färre avgifter för mindre trafikerade sträckor – tagits bort. Resultatet: trängsel på spåren och högre kostnader för industrin.

– Vi har investerat stort i att flytta våra transporter från väg till järnväg. När banavgifterna höjs utan att ta hänsyn till godsslag, transportsträckor eller trafikbelastning undergräver det hela vårt hållbarhetsarbete, säger Patrik Jonsson.

Norra Skog har sedan 2020 kraftigt ökat sina transporter via järnväg och bygger nu ut egna terminaler för att effektivisera omlastning. Under 2024 ökade föreningen sina järnvägstransporter med 36 procent, framför allt gällande volymen massaved som transporterades till Husum Pulp.

– Vi tror på tåget. Men då krävs att politiken hänger med och ger rätt förutsättningar, säger Patrik Jonsson.

Regeringen har bett Trafikverket se över avgiftsmodellen, med fokus på att stärka järnvägens konkurrenskraft och använda kapaciteten smartare. Uppdraget ska redovisas senast 30 juni 2025 – och Norra Skog hoppas att en ny modell då är på plats som gynnar både klimatet och det svenska samhället.

– Skogsindustrin är ryggraden i många delar av Sverige. Vi behöver järnvägssystemet – och ett effektivt avgiftssystem – för att fortsätta bidra till värdeskapande export, jobb och klimatomställning, säger Patrik Jonsson.

Källa: Norra Skog

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg
astrazeneca.jpg
hansa biopharma.jpg
geji.jpg
modio.jpg
alfa laval.jpg
cementa.jpg
skanska front.jpg
scania front.jpg
volvo front.jpg

Copyright 2015-2024 ATA Media  |  Box 1605  |  1114 79 Stockholm  |  info@atagruppen.se                                                                                   

Användarvillkor - Det är inte tillåtet att kopiera, modifiera, distribuera eller publicera innehåll från atagruppen.se utan tillstånd. För eget personligt bruk är det dock tillåtet att ladda ner, kopiera och spara information från ATA Media.

Integritetspolicy - ATA Media förbinder sig att respektera och skydda Dina personuppgifter och Din personliga integritet i

enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer.

bottom of page