top of page

NYHETER  KOMMUN & FÖRVALTNING                                                               Kommentera artikel Skicka nyheter/pressrelease

Personligt ombud – ett stöd för bättre livskvalitet


Nu börjar Askersunds kommun med ett personligt ombud som ska fungera som stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning. Ombudet kan bland annat ge råd och stöd, undersöka vårdbehov och hjälpa till i kontakter med myndigheter.

Som personligt ombud handlar det i grunden om att hjälpa individer att uppleva en bättre livskvalitet.

– Ett personligt ombud är ett stöd som arbetar på uppdrag av individen och är fristående från myndigheter, det kostar inget och vi har tystnadsplikt, säger Catrin Högberg Karlsson, som bemannar funktionen som personligt ombud i Askersunds kommun.

Personligt ombud vänder sig till dig som bor i Askersunds kommun, är mellan 18 - 65 år och har en psykisk funktionsnedsättning som exempelvis kan innebära stora svårigheter att utföra aktiviteter inom viktiga livsområden eller omfattande behov av vård, stöd, service och rehabilitering.

– Individerna som personligt ombud riktar sig till kan också ha behov av långvarig kontakt med socialtjänst, primärvård och/eller den specialiserade psykiatrin och andra myndigheter. Där kan jag som personligt ombud fungera som ett stöd och underlätta samverkan mellan myndigheterna och individen, säger Catrin Högberg Karlsson.

Funktionen personligt ombud är ny för Askersunds kommun och finansieras av statsbidrag. Flera andra kommuner i Örebro län har personligt ombud sedan tidigare.

– Mina kolleger i andra kommuner i närheten upplever att behovet är stort, så behovet finns garanterat även här i Askersunds kommun, säger Catrin Högberg Karlsson.

Den som har behov av personligt ombud tar själv kontakt eller ber en anhörig eller myndighetsperson hjälpa till.

– Vi bokar in ett möte där personen får beskriva sitt behov av stöd. Personen får själv välja plats för mötet och om jag efter mötet gör bedömningen att vi kan ta oss an uppdraget gör vi tillsammans en plan med personens önskemål i fokus. Därefter arbetar vi gemensamt för att uppnå målen.

Personligt ombud är en tidsbegränsad insats, vilket innebär att när uppdraget är slutfört avslutas kontakten. Det är dock möjligt att återkomma senare och söka hjälp för nya uppdrag.

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg

__ANNONSER___________________

rättvik front.jpg
Söderköping front.jpg
kristianstad front.jpg
mariestad front.jpg
vårgårda front.jpg
sigtuna front.jpg
göteborg front.jpg
östersund front.jpg
herrljunga räddningstjänsten.jpg
lerum front.jpg
stenungsund front.jpg
färgelanda front.jpg
mörbylånga front.jpg
hedemora front.jpg
haparanda front.jpg
kramforsfront.jpg
eksjö front.jpg
karlskrona front.jpg
laholm miljö.jpg
Degerfors Service.jpg
älvsbyn front.jpg
Hylte barn och ungdom.jpg
flexator.gif
eksjö front.jpg
malmö stad front.jpg
kungalvfront.jpg
lidköping front.jpg
härryda vatten front.jpg
torsås bildning front.jpg
lidköping teknisk service.jpg
sala front.jpg
kil front.jpg
kinda front.jpg
sandviken front.jpg

Copyright 2015-2025 ATA Media  |  Box 2594  |  116 74 Stockholm  |  info@atagruppen.se                                                                                   

Användarvillkor - Det är inte tillåtet att kopiera, modifiera, distribuera eller publicera innehåll från atagruppen.se utan tillstånd. För eget personligt bruk är det dock tillåtet att ladda ner, kopiera och spara information från ATA Media.

Integritetspolicy - ATA Media förbinder sig att respektera och skydda Dina personuppgifter och Din personliga integritet i

enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer.

bottom of page