top of page

NYHETER  KOMMUN & FÖRVALTNING                                                              Kommentera artikel Skicka nyheter/pressrelease

tågpendel.jpg

Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Ny tågpendel mellan Piteå och Göteborgs Hamn

Träfraktkontoret i Göteborg och dotterbolaget TFK Logistics har etablerat en järnvägspendel mellan Piteå och Göteborgs Hamn. Det innebär att företag i Norrbottenregionen säkrat en effektiv och klimatsmart transportlösning till och från marknader runt om i världen.

– Vi är mycket glada för möjligheten att skapa effektiva logistiklösningar för näringslivet i Norrbotten. Regionens industri får tillgång till kostnadseffektiva, stabila och miljömässigt hållbara lösningar till sina kunder i såväl Europa som resterande världen, säger Kim Johansson, VD på TFK Logistics.

Den nya järnvägspendeln drivs av Träfraktkontorets dotterbolag TFK Logistics som trafikerat sträckan sedan den 10 december. Den nya pendeln har två avgångar i veckan. Vagnarna lastas både hos Shorelink i Piteå Hamn, såväl som på Stenvalls Träs spåranslutna terminal på Lövholmen innan tåget avgår mot Göteborgs Hamn.

– Vi hittade snabbt ett bra samarbete med Träfraktkontoret och tillsammans arbetar vi nu för att bidra till att järnvägspendeln även ska ge andra företag i regionen bra logistiklösningar. Den ger regionens företag ett jämnare logistikflöde med säkrade leveranser, den sänker fraktkostnaderna, och vi minskar gemensamt vår klimatbelastning, säger Roger Bergman, Marknadschef på Stenvalls Trä AB.

Väl i Göteborgs Hamn körs containrarna direkt in i containerterminalen som driftas av APM Terminals, där de lyfts direkt på fartyg för vidare transport ut i världen. Teoretiskt kan företag som lastar sitt gods i Piteå ha sitt gods ombord på ett direktgående oceanfartyg som lämnar Göteborg på sin resa ut i världen 48 timmar senare.

Med järnvägspendeln transporteras även tankcontainers och från och med mars kommer man även att starta med trailervagnar på tåget. Trailervagnarna kommer då att hanteras på Arken kombiterminal som driftas av Gothenburg Roro Terminal.

Logistiklösningen ger inte bara företagen i regionen ett tidseffektivt transportalternativ till containerfrakt på Östersjön, utan även en hållbar logistiklösning som ger en stora klimatbesparingar. Enligt Svenska Miljöinstitutet IVL:s beräkningar medför logistiklösningen 80–90 % mindre utsläpp av klimatgaser jämfört att ta lasten på feederfartyg genom Östersjön.

– Norrbottensregionen är ett av de viktigaste naven i svensk industri och det är otroligt viktigt att det finns en snabb, tillförlitlig och klimatsmart koppling med god kapacitet till Skandinaviens största hamn. Det stärker också Göteborgs Hamns roll som garanten för hela Sveriges näringslivs access till omvärlden, säger Antti Laakso, Senior Business Development Manager på Göteborgs Hamn AB.

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg

__ANNONSER___________________

rättvik front.jpg
Söderköping front.jpg
nora front.jpg
mariestad front.jpg
vårgårda front.jpg
sigtuna front.jpg
göteborg front.jpg
upplands-bro front.jpg
herrljunga räddningstjänsten.jpg
lerum front.jpg
stenungsund front.jpg
färgelanda front.jpg
mörbylånga front.jpg
hedemora front.jpg
haparanda front.jpg
kramforsfront.jpg
eksjö front.jpg
karlskrona front.jpg
laholm miljö.jpg
Degerfors Service.jpg
älvsbyn front.jpg
Hylte barn och ungdom.jpg
flexator.gif
eksjö front.jpg
malmö stad front.jpg
kungalvfront.jpg
lidköping front.jpg
härryda vatten front.jpg
torsås bildning front.jpg
lidköping teknisk service.jpg
trelleborg front.jpg
kil front.jpg
kinda front.jpg
sandviken front.jpg
bottom of page