top of page

NYHETER                                                                                                                      Kommentera artikel  |  Skicka nyheter/pressrelease

transportbranschen.jpg

__ANNONSER______________________

scania front.jpg
ss front.jpg
autoliv front.jpg

 

Det är fortsatt stor efterfrågan på nyutbildade lastbilsförare visar årets Trendindikator från TYA. På bilden är Zandra Mörby, tankbilsförare. Foto: Casimir Reuterskiöld.

Transportbranschen står stark i lågkonjunkturen

Trots utmanande tider ligger anställningsbehovet i transportbranschen kvar på höga nivåer, det visar årets Trendindikator.


– Branschen fortsätter att expandera och det är fortsatt stor efterfrågan på nyutbildade lastbilsförare, säger Lena Törnstrand, projektledare på TYA.

I TYAs färska rapport kan man spåra en tydlig oro för hur lågkonjunktur och inflation påverkar transportbranschen, men enligt statistiken är det endast en liten differens i kompetensbehovet jämfört med föregående år. Av de tillfrågade åkeriföretagen bedömer 34 procent att de kommer att anställa de kommande sex månaderna. I antal handlar det om 2 304 lastbilschaufförer inom sex månader och 4 623 förare på helåret. Det är en liten minskning i antal jämfört med 2023 då 33 procent av företagen uppgav att de planerade att anställa 2 648 lastbilschaufförer på sex månader och 5 044 på helåret.

– Om vi tittar bakåt kan vi se att det faktiska utfallet länge varit högre än det uppskattade anställningsbehovet. Med undantag för pandemiåren har åkerierna sedan 2017 anställt i snitt 6 000 lastbilschaufförer varje år, och allt talar för att den trenden kommer att fortsätta, säger Lena Törnstrand.


Svårighet att rekrytera

Av de företag som nyanställt säger 43 procent att de haft svårigheter att rekrytera det senaste året, samma siffra som i 2023 års rapport. Särskilt svårt har det varit att rekrytera för företagen i Västmanlands län (75 %), Södermanlands län (74 %) och Västernorrlands län (70 %). Kompetensbristen i branschen visar sig också i statistiken på hur många nyutbildade som anställts de senaste tolv månaderna. Av de 6 084 nyanställda lastbilsförarna har 1 933 mindre än ett års erfarenhet, vilket motsvarar 32 procent av alla nya förare.

– Det visar vilket sug det finns efter välutbildade medarbetare och att varje utbildningsplats verkligen behövs för att täcka branschens behov, konstaterar Lena Törnstrand.


Lösning på ekonomiskt underskott

En nyhet i årets Trendindikator är TYAs förslag till åtgärdsprogram för en växande transportbransch.

– Politiska beslut och initiativ har aldrig varit viktigare och därför har vi identifierat fem områden där beslutsfattare med stöd av branschen kan göra skillnad.

Den viktigaste frågan just nu är dimensioneringen av gymnasieskolan som Skolverket genomför till skolstarten 2025. I spåren av lågkonjunkturen kommer oroande signaler om neddragningar på Fordons- och transportprogrammet i flera kommuner.

– Jag tror man ser det som en enkel besparing då inriktning transport är en resurskrävande utbildning, men det är en kortsiktig åtgärd som kan få långsiktiga konsekvenser, säger Lena och fortsätter:

– Transporter är en förutsättning för industri, handel, företagande och tillväxt. Kommunerna borde snarare se branschen som en lösning på det ekonomiska underskottet, genom de jobbtillfällen som genereras på orten.


Fakta: Siffror ur rapporten

  • 948 åkeriföretag besvarade enkäten.

  • 34 % uppger att de kommer att nyanställa inom sex månader.

  • Sammanlagt behövs 2 304 nya lastbilschaufförer i Sverige det närmaste halvåret. På hela året efterfrågas 4 623 chaufförer.

  • 43 % upplever problem med att rekrytera nya chaufförer, och uppger att det främst är svårt att hitta chaufförer med rätt yrkesutbildning och rätt yrkeserfarenhet.

  • Andelen kvinnor som kör lastbil är enligt årets rapport 9 %. Högst andel kvinnliga chaufförer finns i Gotlands län med 24 %.

  • Av de lastbilschaufförer som nyanställdes förra året var 18 % kvinnor, att jämföra med 9% 2018 och 16 % 2023. Ett län som sticker ut är Västernorrland som lyckats rekrytera hela 41 % kvinnliga chaufförer under förra året.

  • Frågorna i rapporten ställdes från mitten av mars till mitten av maj 2024.

Källa: TYA

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg
svealandstrafiken front.jpg
tåg i bergslagen front.jpg
nrc front.jpg
sj front.jpg
hedinbil.jpg
norwegian.jpg
bottom of page