Dagens väder | På TV idag Ekonomi & Finans | Teknik & IT | Resor | Golf | Sök en vara eller en tjänst | Tipsa oss | Skicka pressrelease
AtaMedia
| Svensk Företagsfakta |
Nio regioner: Satsa på samhällsbyggare, lärarutbildning och regionala kunskapsmiljöer
För att möta arbetsmarknadens behov av tekniker och samhällsbyggare behövs satsningar på utbildning, regionala kunskapsmiljöer och tidiga insatser. Nu vänder sig de nio regionerna i Mälardalsrådets kompetensförsörjningssamarbete till regeringen i en särskild skrivelse och föreslår åtgärder som anpassade lärandemiljöer och förstärkt kompetensutveckling för framtidens samhällsbyggare
__ANNONSER___________________
I ett pilotprojekt kommer Svevia under vintern att använda cirkulärt salt för halkbekämpning inom Örnsköldsviks driftområde. Foto: Markus Marcetic
Svevia testar cirkulärt salt för vinterväghållning
I ett pilotprojekt kommer Svevia under vintern att använda cirkulärt salt för halkbekämpning inom Örnsköldsviks driftområde. Projektet ska utvärdera hur metoder och teknisk utrustning inom vintervägunderhåll behöver utvecklas för att kunna ersätta det traditionellt importerade saltet med mer lokalproducerat cirkulärt salt.
Saltning är en beprövad metod för halkbekämpning. Saltet som används är naturligt skapat och importeras från Europa där det bryts i saltgruvor eller utvinns av havssalt. Även om det är grovkornigt i sin struktur så är det vanligt natriumklorid (NaCl), alltså samma typ av salt som används vid matlagning. Cirkulärt salt är en restprodukt som kan utvinnas ur bland annat flygaska och vid tillverkning av konstgödsel. Den har samma kemiska sammansättning som det naturliga saltet men är mer rent och finkornigt i sin struktur.
Under förra året genomfördes en studie i Sverige för att identifiera möjligheten att använda cirkulärt salt inom vinterväghållning. Liknande studier har genomförts i bland annat Norge.
Andreas Bäckström, verksamhetsutvecklare på Svevia ser flera positiva möjligheter med att börja använda cirkulärt salt för vägunderhåll.
- Med cirkularitet skapas en mer effektiv och långsiktigt hållbar resursanvändning, långa och miljöbelastande transporter kan minskas liksom beroendet av att importera salt från Europa. I stället kan det produceras mer lokalt och Sverige skulle i princip kunna bli självförsörjande av en samhällskritisk insatsvara, säger Andreas Bäckström.
Studien visade att innan det cirkulära saltet kan bli vardag inom vägbranchen behöver fler pilotprojekt genomföras för att säkerställa att det cirkulära saltet får samma funktion på vägen och att den tekniska utrustningen fungerar i hela logistikkedjan.
- Vintervägunderhåll är en traditionell bransch där metoder och utrustning under lång tid har optimerats och utvecklats. Till exempel så kan ett grovkornigt saltkorn borra sig ner genom is där ett finkornigt saltkorn snarare lägger sig ovanpå utan att tränga igenom och perforera isen. Vi har också sett att vår utrustning behöver utvecklas. Ett exempel är att det finkorniga saltet väger mindre och därför får en annorlunda spridning när vi använder saltspridare som är utvecklade för ett grovkornigt salt, det har också en tendens att i en viss typ av väder klumpa ihop sig.
Inom vägunderhåll används salt även för dammbindning av grusvägar. På sikt kommer cirkulärt salt även att utvärderas för dammbindning.
Studierna av cirkulärt salt utförs i ett brett samarbete med representanter från maskintillverkare, entreprenörer, väghållare, produktleverantörer samt upphandlare.
-
Svevia AB är projektkoordinator och huvudprojektpart.
-
Medverkande parter är: Nordic Salts AB, och Luleå tekniska universitet
-
Projektledning: ViaPM AB
-
Övriga intressenter som deltar i projektet är Trafikverket, InfraSweden, Peab, Skanska, Terranor, Epoke, Friggeråkers verkstäder, NIRA Dynamics AB, Cinis Fertilizer, Aebi Smith, Consalt, Industriunderhåll, BM System