top of page

NYHETER                                                                                                                       Kommentera artikel  |  Skicka nyheter/pressrelease

storstäderna.jpg

För andra året i rad är det Stockholm som tar hem förstaplatsen som Sveriges bästa mobilitetsstad.

Storstäderna bäst för gång- och cykeltrafik

Stockholm rankas som Sveriges mest gång- och cykelvänliga ort, och därefter följer Malmö och Göteborg. Anledningarna till Stockholms topposition är bland annat låga hastigheter på huvudgator, bra kollektivtrafik, starka styrdokument och en utbyggd laddningsstruktur för personbilar. Det här visar Tyréns återkommande mobilitetsstudie som genomförs tillsammans med Dagens Industri.

För tredje året i rad har Tyréns undersökt de insatser som görs runt om i Sverige när det gäller hållbar mobilitet. Totalt sett har studien tittar närmare på 35 av Sveriges större städer och kommuner, och nytt för i år är att även hastighetsgränser i tätorterna har vägts in.

– Kommuner med lägre hastighetssnitt för bilar innebär en mer levande och trygg miljö för gång- och cykeltrafik. Här sticker Stockholm ut i positiv bemärkelse när det gäller hastigheter på huvudgatorna, berättar Jesper Johansson som är expert på mobilitet och ansvarig för studien på Tyréns.

Rankingen utgår från det utbud av transportmöjligheter som finns inom staden/kommunen, beteendet invånarna har, samt stadens/kommunens inställning till hållbar mobilitet. Resultaten inom de här områdena har vägts samman i de tre kategorierna ambition, förutsättningar och utfall.

Stockholm samlar 778 poäng och är framför allt tydlig etta när det gäller förutsättningar och utfall, samtidigt som staden är en av de bästa på ambitioner. På andra plats hamnar Malmö med 738 poäng, bland annat med det näst högsta värdet i kategorin förutsättningar. Tätt därefter följer Göteborg med 725 poäng, och näst högsta värdet när det gäller utfall.

– Stockholm har jobbat strukturerat och långsiktigt för en levande och trygg stad med hållbar mobilitet. Deras styrdokument har tydliga mål, där biltrafiken ska minska med 30 procent och där staden ska bli mer attraktiv för människor, menar Jesper Johansson.

– Syftet med kommunrankningen är att uppmärksamma insatser för ökad mobilitet och hållbarhet genom att lyfta fram goda exempel. Det är tydligt att storstäderna just nu är föregångare inom flera områden, och där det finns konkreta lärdomar att dra för andra orter, berättar Jesper Johansson.

Källa: Tyréns

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg

__ANNONSER_____________________

conform.jpg
neoe.gif
uneprodukter.jpg
trygga tak.jpg
gentekniknamnden2.jpg
lip.gif
komfovent.gif
autoliv front.jpg
structor.jpg
jeven.gif
vattenfall.gif
paroc.jpg
byggelit.jpg
bvm.gif
dala cement.gif
granitor.jpg

Copyright 2015-2024 ATA Media  |  Box 1605  |  1114 79 Stockholm  |  info@atagruppen.se                                                                                   

Användarvillkor - Det är inte tillåtet att kopiera, modifiera, distribuera eller publicera innehåll från atagruppen.se utan tillstånd. För eget personligt bruk är det dock tillåtet att ladda ner, kopiera och spara information från ATA Media.

Integritetspolicy - ATA Media förbinder sig att respektera och skydda Dina personuppgifter och Din personliga integritet i

enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer.

bottom of page