NYHETER                                                                                                                    Kommentera artikel  |  Skicka nyheter/pressrelease

robot.jpg

Robotens nya liv på Renault Refactory

 

I slutet av 2020 slog Renaults fabrik i Flins in på en ny väg, att helt fokusera på den cirkulära ekonomin. Refactory föddes och är numera kända för att renovera begagnade bilar. Nu är det inte bara bilarna som drar fördel av transformationen. Refactory-fabriken rymmer en ny verkstad som eftermonterar robotar. Hur kan koncernens industriella resurser göras 20 år yngre?


Renault pratar inte bara om återvinning och återvinning av bilar och reservdelar. Robotarna som tillverkar bilarna får också nytt liv på Re-Factory-fabriken i Flins. Det är bra för flexibiliteten, miljön och ekonomin. Fabriken i Flins har på bara ett år gått från att producera nya bilar till att specialisera sig på cirkulär ekonomi. Det innebär bland annat återanvändning och återvinning av bilar och reservdelar, men också återanvändning av den gamla produktionsutrustningen. I fabriken får gamla industrirobotar nytt liv och blir minst 20 år yngre.

Robotarna som väntar på ett nytt liv kommer från Renaults fabriker i Sandouville, Maubeuge och Douai, som tidigare själva tagit hand om de gamla robotarna. Nu är de samlade i Flins, där de plockas isär, felsöks, får ny elektronik och andra delar.

40 timmar senare står en "ny" robot redo att utföra arbete på en helt annan bilmodell än den som den ursprungligen var tänkt att tillverka. De första 18 robotarna kom till Flins från Maubeuge-fabriken som tillverkar Kangoo och tas nu i drift på Douai-fabriken, där den nya Renault Megane Electric tillverkas. Och fem "nya" industrirobotar har redan beställts för att tillverka den efterlängtade Renault 5 Electric, som också tillverkas i Douai.

Genom att samla alla uttjänta robotar på Flins-fabriken och därefter uppdatera dem för ett nytt arbetsliv har Renault inte bara sparat pengar på nya robotar och förkortat leveranstiden för en robot från 40 till 20 veckor. 

Totalt räknar Renault med att eftermontera 170 industrirobotar, vilket innebär en besparing på över 30 miljoner svenska kronor. kronor per år.

Källa. RN Nordic

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg

__ANNONSER___________________

astrazeneca.jpg
hansa biopharma.jpg
geji.jpg
modio.jpg
alfa laval.jpg
cementa.jpg
skanska front.jpg
scania front.jpg
volvo front.jpg