top of page

NYHETER  KOMMUN & FÖRVALTNING                                                               Kommentera artikel Skicka nyheter/pressrelease

Patientsäkerhet i fokus för förbättringsarbete inom hälso- och sjukvårdsverksamheten

Omsorgsförvaltningen i Hässleholms kommun arbetar nu intensivt med att säkerställa att alla medarbetare följer verksamhetens rutiner för en hög patientsäkerhet. Två avvikelser inom omsorgsförvaltningen, som utretts som Lex Maria, har nyligen visat brister där legitimerad personal inte har följt rutiner och fullgjort sitt ansvar.

-Det här är naturligtvis oacceptabelt. Vi har fått ett tydligt uppdrag från omsorgsnämnden att genomlysa verksamheten för hälso-och sjukvård och genomföra ett förbättringsarbete, och det arbetet har satts igång med högsta prioritet, säger Tina Thomasson, tillförordnad förvaltningschef för omsorgsförvaltningen.

Flera insatser pågår just nu

Rutinen för hur sjuksköterskor ska bedöma patienter med försämrat hälsotillstånd har förtydligats och alla chefer arbetar nu med att föra dialog om förutsättningarna för att följa rutinen.

En analys av bemanningen av legitimerad personal och dess kostnader pågår med målet att hälso- och sjukvårdsverksamheten ska ha en stabil och varaktig bemanning som klarar grunduppdraget med egna medarbetare. Inhyrd personal ska endast anlitas som ett komplement vid tillfälliga arbetstoppar.

-Jag analyserar just nu sommarens verksamhet tillsammans med avdelningens enhetschefer, både hur bemanningen har fungerat och patientsäkerheten och i de fall det funnits brister. Det har varit brister i enskilda händelser och vi för samtal med personal som varit inblandad. Varje händelse ska leda till ett lärande för att undvika att liknande händelser upprepas. Där det finns anledning till det kommer vi även att vidta arbetsrättsliga åtgärder, säger Ulrika Bengtsson, verksamhetschef för hälso- och sjukvård.

- Verksamheten arbetar ständigt med förbättringar och att lära av de misstag som sker. Det är grunden för en omsorg med god kvalitet där vi undviker att liknande händelser upprepas. Det pågår nu ett fokuserat arbete för att uppnå en hög patientsäkerhet. Men vi ska också komma ihåg att det allra mesta i verksamheten fungerar mycket bra. Vi har totalt 1700 medarbetare som arbetar med en god vård och omsorg dygnets alla timmar, alla dagar i veckan, säger Tina Thomasson, tillförordnad förvaltningschef för omsorgsförvaltningen.

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg

__ANNONSER___________________

rättvik front.jpg
Söderköping front.jpg
kristianstad front.jpg
mariestad front.jpg
vårgårda front.jpg
sigtuna front.jpg
göteborg front.jpg
östersund front.jpg
herrljunga räddningstjänsten.jpg
lerum front.jpg
stenungsund front.jpg
färgelanda front.jpg
mörbylånga front.jpg
hedemora front.jpg
haparanda front.jpg
kramforsfront.jpg
eksjö front.jpg
karlskrona front.jpg
laholm miljö.jpg
Degerfors Service.jpg
älvsbyn front.jpg
Hylte barn och ungdom.jpg
flexator.gif
eksjö front.jpg
malmö stad front.jpg
kungalvfront.jpg
lidköping front.jpg
härryda vatten front.jpg
torsås bildning front.jpg
lidköping teknisk service.jpg
sala front.jpg
kil front.jpg
kinda front.jpg
sandviken front.jpg
bottom of page