top of page

NYHETER                                                                                                               Kommententera artikel  |  Skicka nyheter/pressrelease

__ANNONSER______________________

Matföretag upplever att stöd till förädling har ökat konkurrenskraften

I en ny utredning från Jordbruksverket svarar 85 procent av de tillfrågade företagen som fått förädlingsstöd under perioden 2014–2022 att konkurrenskraften har ökat. Dessutom har produktionen blivit effektivare, sortimentet har utvecklats och kvaliteten på produkterna ökat. 93 procent av företagen anser att förädlingsstödet i hög eller viss grad uppfyller deras behov.

Finansiering och kapacitet i lokaler eller utrustning är enligt utvärderingen företagarnas främsta hinder för förädling, och det är just sådant som förädlingsstödet kan hjälpa till med. Av de 81 företag som besvarade frågan om stödet mötte behoven hos företagen, svarade 93 procent att så var fallet.

Konkurrenskraften har ökat genom att företagen har kunnat investera i bättre utrustning och lokaler, vilket har gjort det möjligt att öka effektiviteten och kvaliteten i produktionen. Det har även bidragit till större möjligheter att ta fram nya produkter.

Syftet är att öka konkurrenskraften


Syftet med förädlingsstödet i landsbygdsprogrammet 2014–2022 har varit att öka konkurrenskraften hos jordbruks-, rennärings- och trädgårdsföretag, genom att förädla jordbruksprodukter. Företag med upp till 49 anställda kunde, och kan fortfarande, söka stöd för exempelvis investeringar i förädlingsanläggning och utrustning.

Hela 72 av de 85 företag som besvarade frågan om hur stödet har påverkat deras konkurrenskraft ansåg att konkurrenskraften har ökat.

En större del av värdet i livsmedelskedjan stannar hos företagen


Utvärderingen visar också att företag som bedriver livsmedelsförädling och försäljning på lokala marknader drivs av ekonomiska motiv. Men även mjuka värden motiverar som direktkontakt med kunder och möjligheten att få vara kreativ. Genom att förädla livsmedel ökar producenterna värdet på sin råvara, vilket i kombination med att de säljer sina produkter på den lokala marknaden gör att livsmedelskedjan blir kortare och att en större del av slutproduktens värde stannar hos producenterna. De som har fått stöd upplever att både deras produktion och deras försäljning har ökat. På så sätt ökar både lönsamheten och företagets kontroll över produktionsprocessen.

Mer information


Utvärderingsrapporten, som tagits fram av Sweco på uppdrag av Jordbruksverket, undersöker om förädlingsstödet var relevant för målgruppen samt hur målgruppens motivation till att förädla livsmedel och behov av stöd och ser ut.

Källa: Jordbruksverket

 

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg
conform.jpg
neoe.gif
uneprodukter.jpg
trygga tak.jpg
gentekniknamnden2.jpg
lip.gif
komfovent.gif
autoliv front.jpg
structor.jpg
jeven.gif
vattenfall.gif
paroc.jpg
byggelit.jpg
bvm.gif
dala cement.gif
granitor.jpg
bottom of page