top of page

NYHETER  KOMMUN & FÖRVALTNING                                                              Kommentera artikel Skicka nyheter/pressrelease

kungsbacka.jpg

Förskola & Grundskolas Strategi för försörjning av utbildningsplatser ger vägledning i den långsiktiga planeringen av utbildningsplatser.

Färre barn och elever förändrar strategin med att planera utbildningslokaler för barn och elever 1–16 år

Senast framtagna befolkningsprognos visar att befolkningsökningen i Kungsbacka kommun avtagit, vilket medför att antal barn och elever i Förskola & Grundskola minskar de kommande åren. Det innebär att kommunen kommer få allt fler tomma platser i förskolor och skolor. Mot bakgrund av det ser nämnden för Förskola & Grundskola nu över sin tidigare beslutade Strategi för försörjning av utbildningsplatser.

- Ett stort antal tomma utbildningsplatser skulle innebära att en större del av barn- och elevpengen går till lokalkostnad istället för till omsorg och lärande. Det vill vi undvika och därför reviderar vi nu vår strategi för lokalförsörjning, säger Emanuel Forsell (M), ordförande i nämnden för Förskola & Grundskola.

Syftet med strategin är att inom olika områden ange principer som ska ge vägledning och styra Förskola & Grundskolas arbetet med den långsiktiga lokalplaneringen. Ett område som finns beskrivet handlar om hållbar och robust skolorganisering. Det handlar bl a om att en skola behöver planeras och organiseras för att ge förutsättningar för elevers tillgång till behöriga lärare samt skollagens krav på hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbete och också erbjuda goda arbetsvillkor.

- Antalet barn och elever på en förskola eller skola påverkar möjligheterna att skapa bästa möjliga organisation för lärande och elevers olika behov, antalet blir därmed en faktor att ha med när vi tar fram utgångspunkter för hur vi ska planera Förskola & Grundskolas utbildningsplatser, säger Stigert Pettersson, förvaltningschef.

Andra områden och principer som ingår i strategin handlar om fastställande av kapacitet i lokaler för förskola och skola, principer om stadieindelning och effektivt lokalutnyttjande. Strategin ska användas tillsammans med andra styrande dokument som är fastslagna av nämnden för Förskola & Grundskola eller kommunfullmäktige, till exempel riktlinjer för val av skola, regler för skolskjutsplanering, koncept för utbildningslokaler m.fl. samt kommunens övergripande lokalpolicy. Arbetet med utbildningslokaler sker i samarbete med förvaltningen för Service som ansvarar för att prioritera lokalbehov och genomföra beslutade projekt.

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg

__ANNONSER___________________

rättvik front.jpg
Söderköping front.jpg
kristianstad front.jpg
mariestad front.jpg
vårgårda front.jpg
sigtuna front.jpg
göteborg front.jpg
östersund front.jpg
herrljunga räddningstjänsten.jpg
lerum front.jpg
stenungsund front.jpg
färgelanda front.jpg
mörbylånga front.jpg
hedemora front.jpg
haparanda front.jpg
kramforsfront.jpg
eksjö front.jpg
karlskrona front.jpg
laholm miljö.jpg
Degerfors Service.jpg
älvsbyn front.jpg
Hylte barn och ungdom.jpg
flexator.gif
eksjö front.jpg
malmö stad front.jpg
kungalvfront.jpg
lidköping front.jpg
härryda vatten front.jpg
torsås bildning front.jpg
lidköping teknisk service.jpg
sala front.jpg
kil front.jpg
kinda front.jpg
sandviken front.jpg
bottom of page