top of page

NYHETER  KOMMUN & FÖRVALTNING                                                              Kommentera artikel Skicka nyheter/pressrelease

hh.jpg

Positiv utveckling för HH-förbindelsen:

Trafikverket föreslår svensk-dansk utredning för fast förbindelse över Öresund.

Nyligen presenterade Trafikverket rapporten "Kapacitet och redundans för transporter över Öresund", där de föreslår en gemensam svensk-dansk utredning för en fast förbindelse över Öresund. Rapporten visar att HH-förbindelsen kan byggas minst 15 procent mer kostnadseffektivt än tidigare beräknat. En fördjupad analys understryker projektets betydelse för framtida investeringar.

– Vi välkomnar Trafikverkets rapport och dess slutsats om behovet av en gemensam svensk-dansk utredning för fasta förbindelser. Parallellt bör Sverige fortsätta att driva frågan om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, säger Christian Orsing (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Det behövs en fast förbindelse Helsingborg - Helsingör för ökade möjligheter till tillväxt, en större och mer dynamisk arbetsmarknad samt en stärkt beredskap som bör ligga till grund för investeringen. Det är i dag alltför sårbart med bara en fast förbindelse till övriga Europa. HH-förbindelsen skapar den redundans som hela Sverige behöver och vid behov kan man även köra godståg på sträckan utan anpassningar.

Rapporten bekräftar att Öresundsbrons kapacitet är tillräcklig för överskådlig framtid. Behovet av nya fasta förbindelser är därmed att komplettera dagens infrastruktur genom att främja tillväxt, utvidga arbetsmarknaden och stärka beredskapen. En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skapar nödvändig redundans för Sverige.

– En fast HH-förbindelse ger ökad tillgänglighet och integration i områden som inte täcks av Öresundsbron, särskilt i norra Öresund och längs Sveriges västkust. Med en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skapar vi en större regional arbetsmarknad och stärker hela Sveriges konkurrenskraft genom ökat resande och handel, säger Jan Björklund (S), kommunstyrelsens vice ordförande i Helsingborg.

HH-förbindelsen är välutredd och startklar. Projektet finansierar sig självt genom användaravgifter och är samhällsekonomiskt lönsamt för framtiden.

Kapacitet och redundans för transporter över Öresund,
inklusive fortsatt fördjupning Helsingborg–Helsingör:

  • Rapporten utgör underlag till nationell plan 2026–2037

  • HH-förbindelsen är det mest kostnadseffektiva alternativet och har potential att genomföras till en lägre kostnad än tidigare beräknat. Enligt Trafikverkets rapport kan förbindelsen byggas minst 15 procent billigare än tidigare beräknat

  • HH-projektet finansierar sig själv genom användaravgifter, vilket innebär att det inte påverkar andra infrastrukturinvesteringar.

  • Med hög lönsamhet på vägdelen kan hela förbindelsen återbetala sig snabbt, inom en tidsram på 31–40 år, vilket är kortare än Öresundsbrons återbetalningstid på 50 år.

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg

__ANNONSER__________________

rättvik front.jpg
Söderköping front.jpg
kristianstad front.jpg
mariestad front.jpg
vårgårda front.jpg
sigtuna front.jpg
göteborg front.jpg
upplands-bro front.jpg
herrljunga räddningstjänsten.jpg
lerum front.jpg
stenungsund front.jpg
färgelanda front.jpg
mörbylånga front.jpg
hedemora front.jpg
haparanda front.jpg
kramforsfront.jpg
eksjö front.jpg
karlskrona front.jpg
laholm miljö.jpg
Degerfors Service.jpg
älvsbyn front.jpg
Hylte barn och ungdom.jpg
flexator.gif
eksjö front.jpg
malmö stad front.jpg
kungalvfront.jpg
lidköping front.jpg
härryda vatten front.jpg
torsås bildning front.jpg
lidköping teknisk service.jpg
sala front.jpg
kil front.jpg
kinda front.jpg
sandviken front.jpg
bottom of page