top of page

NYHETER  KOMMUN & FÖRVALTNING                                                               Kommentera artikel Skicka nyheter/pressrelease

carolina jonsson.jpg

 

Försteläraren Carolina Jonsson på Widénska gymnasiet har blivit uppmärksammad för sitt forskningsprojekt.

Gymnasielärare når ut nationellt och internationellt med sin forskning om klassrumsdialog

 

Hur förändras undervisningen när lärare forskar på sin egen praktik? Försteläraren Carolina Jonsson på Widénska gymnasiet i Västerås har svaret. Hennes arbete med videoinspelade lektioner har inte bara förbättrat elevernas lärande – det har väckt intresse både nationellt och internationellt.

 

Carolina Jonsson, förstelärare i engelska på Widénska gymnasiet, har tillsammans med professor Olcay Sert vid Mälardalens universitet deltagit i ett forskningsprojekt där undervisningen dokumenterats och analyserats med hjälp av videoinspelningar. Syftet: att förstå och utveckla kommunikationen i klassrummet – och skapa bättre lärande för eleverna.

– Det här har förändrat hela mitt sätt att undervisa. Jag kunde se vad som fungerade och vad som behövde utvecklas. Det gav mig helt nya perspektiv, säger Carolina Jonsson.

Forskningen visade bland annat att elevernas växling mellan engelska och svenska i klassrummet kunde stödja inlärningen – ett resultat som fick Carolina att ändra sin tidigare undervisningsstrategi.

Från Västerås och vidare i världen – nu även presenterat i en bok

Resultatet har inte bara förbättrat Carolinas undervisning, utan har också inspirerat kollegor. Tillsammans med professor Olcay Sert har hon presenterat resultaten på en nationell konferens för universitet och högskolor. Hon har även citerats internationellt och blivit kontaktad av ett universitet i USA som har varit nyfikna på forskningen.

– Det känns fantastiskt att vårt arbete kan bidra till skolutveckling både i Sverige och internationellt, säger Carolina.

Deras forskning finns nu publicerat i ett kapitel av boken Language Teacher Action Research.

Metoden som använts kallas Collaborative Action Research (CAR) – en form av systematiskt samarbete mellan lärare och forskare där undervisningen utvecklas genom planering, handling, observation och reflektion.

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg

__ANNONSER___________________

rättvik front.jpg
Söderköping front.jpg
kristianstad front.jpg
mariestad front.jpg
vårgårda front.jpg
sigtuna front.jpg
göteborg front.jpg
östersund front.jpg
herrljunga räddningstjänsten.jpg
lerum front.jpg
stenungsund front.jpg
färgelanda front.jpg
mörbylånga front.jpg
hedemora front.jpg
haparanda front.jpg
kramforsfront.jpg
eksjö front.jpg
karlskrona front.jpg
laholm miljö.jpg
Degerfors Service.jpg
älvsbyn front.jpg
Hylte barn och ungdom.jpg
flexator.gif
eksjö front.jpg
malmö stad front.jpg
kungalvfront.jpg
lidköping front.jpg
härryda vatten front.jpg
torsås bildning front.jpg
lidköping teknisk service.jpg
sala front.jpg
kil front.jpg
kinda front.jpg
sandviken front.jpg

Copyright 2015-2024 ATA Media  |  Box 1605  |  1114 79 Stockholm  |  info@atagruppen.se                                                                                   

Användarvillkor - Det är inte tillåtet att kopiera, modifiera, distribuera eller publicera innehåll från atagruppen.se utan tillstånd. För eget personligt bruk är det dock tillåtet att ladda ner, kopiera och spara information från ATA Media.

Integritetspolicy - ATA Media förbinder sig att respektera och skydda Dina personuppgifter och Din personliga integritet i

enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer.

bottom of page