top of page

NYHETER                                                                                                                      Kommentera artikel  |  Skicka nyheter/pressrelease

__ANNONSER__________________

djurvänligt.jpg

 

Delfin i Marineland på Mallorca. Foto: World Animal Protection.

Åtta av tio svenskar vill resa djurvänligt

Djurskydd har stor betydelse för svenskar och andra nordeuropeiska resenärer. Nästan 85 procent säger att bra djurvälfärd är en viktig faktor när de väljer resebolag och reseupplevelser.

Det visar en opinionsundersökning av det brittiska företaget Savanta, på uppdrag av World Animal Protection. Totalt tillfrågades drygt 2 500 personer i Sverige, Danmark, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien om sina resvanor. Svaren från svenskar är generellt sett mycket lika de genomsnittliga svaren för alla fem länder.

Lina Dahl, kampanjansvarig i svenska World Animal Protection, säger:

– Undersökningen talar sitt tydliga språk, som resebolagen borde lyssna noga på. Svenskar lägger helt klart stor vikt vid djurvänliga upplevelser på sina resor. Det här resultatet stämmer väl överens med vår pågående kampanj för att resejätten TUI ska tänka om och avstå från att marknadsföra och sälja biljetter till delfinshower.

 

Nej till delfinunderhållning

Underhållning med delfiner i fångenskap – som att simma med delfiner eller titta på delfinshower – är vanliga aktiviteter på turistorter jorden runt. Av dem som deltog i undersökningen tycker en klar majoritet på 55 procent att sådan underhållning är oacceptabel, medan 27 procent är mer eller mindre för. I Sverige får delfinunderhållning i fångenskap bara stöd av 22 procent.

Något fler, 58 procent, säger nej till underhållning med delfiner som kombineras med ett utbildningssyfte – med 19 procent som tycker det är acceptabelt. Motståndet är ännu starkare när det gäller avel av delfiner i fångenskap för att de ska användas i underhållning: här är 64 procent emot och endast 16 för.

I undersökningen ställdes också specifika frågor om TUI, som marknadsför underhållning med delfiner i fångenskap i sina reseerbjudanden. Av de tillfrågade har nästan sju av tio bokat en resa eller annan aktivitet hos TUI under de senaste åren. Det visar sig att få – bara 30 procent – känner till att TUI erbjuder aktiviteter med delfiner i fångenskap.

Intressant att notera är att ännu fler är kritiska till TUI:s delfinpolicy än till underhållning med delfiner generellt. En stor majoritet på två tredjedelar av de tillfrågade tycker att TUI ska ta ställning mot delfinshower. Över 80 procent anser dessutom att TUI ska sluta att sälja biljetter till anläggningar som använder delfiner och andra valar för avel.

Resebolag spelar en viktig roll

World Animal Protection anser att det är helt oacceptabelt att använda vilda djur som underhållning. Djur som späckhuggare och delfiner hör hemma i frihet i haven – inte i fångenskap i mycket begränsade, onaturliga miljöer där de tränas att lära sig cirkuskonster för att roa åskådare.

Resebolag spelar en viktig roll för att det här djurutnyttjandet ska kunna fortsätta, när de marknadsför olika typer av aktiviteter med vilda djur. Av de tre stora resebolagen i Sverige – Ving, Apollo och TUI – är det bara TUI som har med delfinunderhållning i sina kunderbjudanden.

Claes Pellvik, kommunikationschef för Ving/Nordic Leisure Travel Group, säger:

– Vi har tagit bort alla utflykter till djurparker sedan flera år, då vi anser att vilda djur måste förbli vilda och inte uppträda i fångenskap eller användas som underhållning för turister – och det är heller inget som efterfrågas av våra gäster. Förutom att vi har en policy har vi även inlett ett nära samarbete med World Animal Protection för att säkerställa att våra utflykter lever upp till standarden för skydd av vilda djur, samt guidar våra gäster till djurvänliga reseupplevelser”.

Martina Krantz, pressansvarig på Apollo, säger:

– Djurvälfärd är något som vi på Apollo alltid har brunnit för och som ligger oss väldigt varmt om hjärtat. Vi var tidiga med att ta bort djurutflykter från våra erbjudanden och vi är otroligt stolta över vårt långvariga samarbete med World Animal Protection. Samtidigt har det varit så roligt att se hur viktigt våra resenärer tycker det är med djurs välfärd – för det är tillsammans vi kan göra störst skillnad.

Källa: World Animal Protection

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg
scania front.jpg
ss front.jpg
autoliv front.jpg
svealandstrafiken front.jpg
tåg i bergslagen front.jpg
nrc front.jpg
sj front.jpg
hedinbil.jpg
norwegian.jpg

Copyright 2015-2024 ATA Media  |  Box 1605  |  1114 79 Stockholm  |  info@atagruppen.se                                                                                   

Användarvillkor - Det är inte tillåtet att kopiera, modifiera, distribuera eller publicera innehåll från atagruppen.se utan tillstånd. För eget personligt bruk är det dock tillåtet att ladda ner, kopiera och spara information från ATA Media.

Integritetspolicy - ATA Media förbinder sig att respektera och skydda Dina personuppgifter och Din personliga integritet i

enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer.

bottom of page