top of page

NYHETER                                                                                                                       Kommentera artikel Skicka nyheter/pressrelease

__ANNONSER______________________

 

 

Antalet A-traktorer har fördubblats på bara några år.

Lista: Kommunerna med flest A-traktorer och mopedbilar i landet

I Dorotea i Västerbotten finns flest A-traktorer per invånare, medan flest mopedbilar finns i Stockholmskommunen Nacka. Det visar en sammanställning gjord av bilförmedlaren Kvdbil, baserad på data från Transportstyrelsen och statistikföretaget Vroom.

Sverige upplever för tillfället en boom för A-traktorer, där antalet fordon mer än fördubblats sedan 2019. Intresset för att äga mopedbilar är också stort, även om det gick att skönja en liten nedgång förra året. Vid slutet av 2023 fanns det cirka 17 000 mopedbilar och 56 000 A-traktorer registrerade. Kvdbil har kartlagt var i landet dessa fordon är vanligast.

I Västerbottens län är det lättast att få syn på en A-traktor. Här finns de tre kommuner som har flest A-traktorer per invånare. På första plats hittar vi Dorotea med 34,1 A-traktorer per 1 000 invånare, därefter kommer Åsele med 28,5 och Vilhelmina med 27,7. När det gäller mopedbilar har Nacka flest fordon per 1 000 invånare med 7,3. På andra plats återfinns Danderyd med 6,2 och på tredje plats kommer Kungsbacka med 5,8.

Ändrade regler bakom ökningen


Under 2020 lättade Transportstyrelsen på reglerna, vilket gjorde det möjligt att bygga om även automatväxlade bilar till A-traktorer. Regeländringen har förenklat ombyggnaden av modernare bilar till A-traktorer och bidragit till den kraftiga ökningen de senaste åren, menar Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

– Nu ser vi allt fler Porsche Cayenne, Audi, BMW och Mercedes som A-traktorer. Som en följd har även kulturen kring A-traktorer vuxit, vilket ger ringar på vattnet.

Enligt Kvdbils genomgång är de mest populära märkena att bygga A-traktorer av Volvo och Nissan. Vanliga val, som kanske är lite överraskande, är även Suzuki och lastbilsmärket Scania. Suzukis jeep Vitara är särskilt populär att omvandla till A-traktor, och att konvertera stora, tunga lastbilar till A-traktorer har blivit en stark trend.

Höjd åldersgräns


Men allt har inte blivit enklare för motorburen ungdom. Förra året infördes flera skärpningar av reglerna för hur en A-traktor får framföras. Tidigare har A-traktorer inte haft något krav på säkerhetsbälte, men nu är det obligatoriskt. En annan ny regel är att passagerare endast får åka med om de sitter på avsedd plats. Sedan den 1 juni i år gäller även ett års prövotid för AM-kortet – det körkort som gäller för moped klass 1 och A-traktor. Som om det inte vore nog, röstade EU-parlamentet dessutom tidigare i våras igenom en höjning av åldersgränsen för A-traktor från 15 till 16 år. Förutom den höjda åldersgränsen skärps även körkortskraven. AM-kortet skrotas till förmån för ett B1-körkort, ett körkort för unga mellan 16 och 21 år som kräver både teori- och körprov.

– Sett i förhållande till antalet fordon är A-traktorer överrepresenterade i olycksstatistiken, så det är bra att man gör någonting för att öka säkerheten. Samtidigt införs nu många nya krav på en gång. Det återstår att se vilka effekter detta får på intresset för A-traktorer, säger Daniel Odsberg.

a-traktorer.jpg
flest a-traktorer.jpg
ata logo.jpg
ata logo 2.jpg
scania front.jpg
ss front.jpg
autoliv front.jpg
svealandstrafiken front.jpg
tåg i bergslagen front.jpg
nrc front.jpg
sj front.jpg
hedinbil.jpg
norwegian.jpg
bottom of page