NYHETER                                                                                                                     Kommentera artikel  |  Skicka nyheter/pressrelease

Ny Sifo-undersökning visar: 7 av 10 svenskar är sugna på att frilansa vid sidan av jobbet

– och nära varannan svensk är sugen på att testa vingarna i en ny bransch

Svenskarna blir alltmer flexibla kring arbete, arbetsplats och arbetsform. Nära varannan svensk är sugen på att byta bransch, och ännu fler (67%) kan tänka sig att ta frilansuppdrag vid sidan av sitt ordinarie jobb. Dessutom uppger svenskarna i undersökningen att tröskeln är låg när det kommer till att flytta utomlands för jobbet, likaså att jobba helt digitalt hemifrån för en kund eller arbetsgivare utomlands.

I kölvattnet av pandemin har arbetsmarknaden förändrats drastiskt. Distansarbete, frilansjobb och arbetstagarens marknad har präglat den senaste tiden och enligt en ny Sifo-undersökning utförd på uppdrag av frilansbolaget Cool Company ser trenden ut att fortsätta i samma riktning.

I den nya undersökningen svarar 7 av 10 svenskar (67%) att de är intresserade av att frilansa vid sidan av sitt vanliga jobb om de fick ett sådant erbjudande. Bland männen är intresset något högre än bland kvinnorna, 72 procent av männen är öppna för frilansjobb jämfört med 62 procent av kvinnorna.

– Det är superkul att så många är nyfikna på frilanslivet, och att doppa tån i frilansbranschen samtidigt som man har kvar sitt befintliga jobb är smart. Då har man en chans att bygga ett nätverk, skaffa en kundkrets och känna på en bit av frilanslivet innan man tar klivet fullt ut och frilansar på heltid, säger Matilda Konkell, kommunikationsansvarig på Cool Company.

Svenskarna anpassar sig både digitalt och geografiskt efter jobbet


Den nya Sifo-underökningen visar att det för majoriteten av svenskarna inte spelar någon större roll var i världen ens arbetsgivare eller uppdragsgivare befinner sig, efter det digitala hemmakontoret etablerat sig. Nära 7 av 10 arbetstagare (68%) uppger att de kan tänka sig att jobba digitalt hemifrån för ett företag som ligger i ett helt annat land. Bland unga i åldrarna 18–29 uppger hela 75 procent att de kan tänka sig att jobba helt digital hemifrån utan att ha sin arbetsgivare eller uppdragsgivare i samma land.

– Under pandemin både lärde och vande vi oss vid det digitala distansjobbet och sådant som fasta tider på ett kontor känns redan nu gammaldags. Digitalt kontor öppnar även dörrar för nya uppdrag eller jobb utan geografiska hinder. Däremot försvinner inte äventyrslusten och mobiliteten hos människor för den saken skull, säger Matilda.

Förutom att arbeta digitalt hemifrån är svenskarna även öppna för ett äventyr och själva testa ett nytt land att arbeta och bo i för jobbets skull, så många som varannan svensk (49%) kan tänka sig att flytta utomlands för jobbet. Unga kvinnor i åldersgruppen 18–29 år är den gruppen där flest kan tänka sig att flytta på grund av jobb, hela 61 procent är öppna för en flytt för jobbet.

Varannan svensk vill byta bransch - naturnära branscher på topplistan


Nära varannan svensk (45%) uppger i undersökningen att man är sugen på att byta bransch. Bland unga män är nyfikenheten att testa en ny bransch som störst, hela 54 procent av män i åldrarna 18–29 uppger att de vill eller kanske vill byta bransch. I snitt anser dessutom störst andel av svenskarna att man bör stanna mellan 2–5 år på en och samma arbetsplats innan man tar nästa kliv i karriären och testar ett nytt jobb.

På topplistan över branscher svenskarna vill byta till hamnar fiske/jordbruk/skogsbruk överst, tätt följt av resor/äventyr och på en tredjeplats hamnar hållbarhet. I jämförelse med 2021 då branscher som IT/tech och entreprenör som toppade listan.

När det är dags att byta jobb eller bransch är roliga och stimulerande arbetsuppgifter allra viktigast för svenskarna. På en andra plats på topplistan över vad svenskarna upplever är viktigaste när man söker nytt jobb eller uppdrag kommer bra lön, och trevliga kollegor hamnar på tredje plats på topplistan. Tittar man på enbart kvinnor kommer bra lön först på en tredje plats, efter roliga arbetsuppgifter och trevliga kollegor.

Topplista – det här prioriterar svenskarna när de söker nytt jobb eller uppdrag

1. Roliga/stimulerande arbetsuppgifter
2. Bra lön
3. Bra/trevliga kollegor
4. Flexibelt kring var man kan/får arbeta (t.ex. möjlighet att arbeta hemifrån ibland)
5.  Flexibla arbetstider
5. Att arbetsplatsen har ett bra läge, rent geografiskt
6. Att man tycker om företagets produkt/tjänst
7. Tjänstepension
8. Tillräckligt med semesterdagar
9. Bra hållbar- och jämställdhetspolicy
10. Generösa förmåner

Topplista – mest populära branscher att byta till

1. Fiske/jordbruk/skogsbruk
2. Resor/äventyr
3. Hållbarhet
4. Bygg/hantverk
5. IT/Tech
5. Entreprenör
6. Kommunikation, marknadsföring
6. Träning, hälsa
7. Ingenjör
7. Ekonomi/business/sälj
8. Författare
9. Vård, hälsa
10. mat/kock/konditor


Om Sifo-undersökningen


Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Cool Company. Den bygger på ca 1087 intervjuer, bland svenska allmänheten och är riksrepresentativ. Datainsamlingen genomfördes i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel, mellan 3 och 5 mars 2022.

Källa: Cool Company

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg

__ANNONSER______________________

huddingestal.gif
santasalo.gif
jehander.jpg
sbs.jpg
hyrex.gif
eldon.gif
gentekniknamnden2.jpg
noxor.jpg
autolivfront.jpg
structor.jpg
kornetsakustik.jpg
incert.jpg
outlander.jpg
hedinbil.jpg
kylservice.jpg
norwegian.jpg
sv3.jpg
st erik försäkring.jpg